Friday, September 19, 2014

Mengenai MOSIK

1. MOSIK adalah akronim bagi Momogun Movement for Self-Determination.

2. Idea penubuhan MOSIK, salah satu NGO baru di Sabah bermula pada 4 September 2014 secara maya dan ditubuhkan secara rasminya pada 16 September 2014 di Kota Marudu, Sabah. Presiden Penaja MOSIK ialah Daniel Jebon Janaun.

3. Sambutan rakyat terhadap MOSIK amat luar biasa walaupun baru diketengahkan pada 4 September 2014. MOSIK telah meniti dari bibir ke bibir rakyat. MOSIK sudah ada group FB MOSIK dan Whatsapp / Telegram Pejuang MOSIK yang beroperasi pada 4 September 2014.

4. MOSIK merupakan gerakan atau movement untuk memberi kesedaran kepada rakyat Sabah, Borneo mengenai hak mereka. Perjuangannya adalah untuk memulihkan status Sabah sebagai negara selaras Perkara 20, Laporan Cobbold, Laporan IGC, Perjanjian Malaysia 1963.

5. Perjuangannya adalah untuk pematuhan perjanjian penubuhan Malaysia dan bukan pemisahan Sabah dari Persekutuan Malaysia.

6. Sebagai gerakan atau movement, MOSIK buat masa ini akan bernaung di bawah salah satu organisasi berdaftar (dicadangkan Borneo Heritage Foundation (BHF), tetapi masih belum diperakukan). 

0 comments :

Post a Comment